Jag fick frågan om vad lärarassistentutbildningen betytt för mig och jag vet knappt var jag ska börja. Och jag vet helt ärligt inte om det ens är möjligt att förklara i ord. Jag skulle vilja säga att Lärarassistentutbildningen lyft mig till skyhöga höjder, yrkesmässigt men också privat.
Mitt år i Munka har utmanat och utvecklat mig till att bli en bättre människa på alla plan och gett mig otroligt många verktyg att använda mig av i mitt yrke, men också som förälder.
Mina lärare har betytt så otroligt mycket och jag tror inte ens att dom vet om det själva. Dom har sett mig som person, på riktigt. Dom har fått mig att inse vikten av att vara just precis den jag är och den potential jag besitter för göra skillnad ute i verksamheten på riktigt. Dom har gett mig så mycket viktig kunskap att jag känner en sådan stolthet över min nya yrkesprofession. Utbildningen har prickat in alla de delar jag brinner starkt för och känner att både förskolor och skolor behöver mer av.
Jag tog min lärarassistentexamen den 18:e december 2018 och samma morgon ringde min nya arbetsplats upp mig och erbjöd mig en tjänst som lärarassistent i en 5-års verksamhet som jag påbörjade den 7:e januari 2019. Jag vill verkligen lyfta Torlarps förskola i Strövelstorp för det stora engagemang som finns och som sätter barnen och deras behov främst, precis som skollagen och förskolans läroplan säger att vi är skyldiga att göra. Tjänsten är utformad efter de behov som finns och jag kommer att följa denna grupp med upp i förskoleklass och få äran att fortsätta jobba med dessa fantastiska individer även i skolans värld. Det är inte bara en vinst för barnen att ha en trygg vuxen till hands när de möter nya utmaningar i skolan, utan också för deras nya pedagoger och lärare som väntar på dom efter sommaren.
Jag fungerar i dagsläget som ett komplement i arbetslaget där man ser mina kunskaper som otroligt viktiga för att kunna fånga de individer som inte alltid passar inom ramen för de normer som ofta hägrar. Förutom att jag jobbar med fantastiska och rutinerade förskollärare och barnskötare så arbetar jag också tätt med två specialpedagoger samt samverkan med hemmet för att utforma en verksamhet som möter alla barns olika behov.
Under alla de år jag jobbat inom förskolan och skolans värld har jag känt att jag brunnit lite extra för de barn och elever som tänker utanför boxen och jag tycker att beteende är otroligt intressant. När jag läste kursinnehållet i Munka folkhögskolas Lärarassistentutbildning kände jag direkt att jag måste söka. Det här var verkligen någonting för mig! Tack vare att jag kunde läsa på distans fick jag också möjligheten att jobba samtidigt och skaffa mig mer erfarenhet inom just dessa ämnen.
I utbildningen fick vi goda kunskaper i hur grupper fungerar tillsammans och hur de olika rollerna oftast fördelas. Kunskaper kring NPF är ofta en bristvara inOm skolan/Medlemskap och detta ämne gick på något sätt in i de flesta kurser. Vi läste socialpsykologi och fick djupdyka i förebyggande mobbningsarbete samt hur vi kan jobba med det viktiga värdegrundsarbetet kontinuerligt. Vi fick ta del av vad hjärnforskningen visar, utomhuspedagogikens betydelse samt vikten av att möta alla barn och elevers olika inlärningsstilar och att aktivt skapa de bästa förutsättningarna för lärande.
Detta är bara en liten del av utbildningens utbud och jag kan verkligen rekommendera alla som på något sätt vill arbeta med, eller redan nu arbetar med, barn och ungdomar att söka denna utbildning som är så otroligt givande på alla plan.
Den viktiga kunskap vi fått med oss behövs det verkligen mer av för att vi ska kunna utmana och utveckla alla individer utifrån deras förutsättningar. Dels för att vi enligt skollag och läroplaner ska göra detta, men främst för att vi ska kunna bygga starka barn och forma ett samhällsklimat som vi vill att våra barn och ungdomar ska växa upp i. För om vi bygger starka barn behöver vi inte laga så många vuxna!
Jonna Olsson, Lärarassistent på Torlarps förskola i Strövelstorp, Ängelholms kommun