Perioden som arbetssökandet var ganska nervös. Jag svarade på många annonser och de flesta skolorna hörde aldrig av sig. En dag såg jag en annons från Johannesskolan i Malmö: det var första gången jag lagt märke till att man aktivt sökte just lärarassistenter i motsats till exempelvis elevassistenter eller fritidspedagoger.
Jag kallades på intervju och kände efteråt att jag verkligen ville ha det här jobbet. Först fick jag reda på att jag hade gallrats bort som nummer tre av ca 300 sökande för vad som skulle bli två tjänster, men en vecka senare hörde skolan av sig igen! Man hade sett över budgeten en sista gång och kommit fram till att man hade råd att anställa en tredje lärarassistent. Så jag tog jobbet.
Lärarassistentutbildningen gav mig allt jag förväntade mig och mycket mer. Utbildningen är koncentrerad, intensiv och har ett noggrant avvägt innehåll. Jag hade aldrig tidigare studerat på distans och var först osäker på om utbildningsformen skulle passa mig. Jag upptäckte snart att studieintresset kom naturligt eftersom jag faktiskt var genuint intresserad av vad vi läste om. Eftersom jag inte arbetade parallellt med studierna hade jag tid att ta till mig kunskapen och reflektera över den. Utbildningen fyllde ett tomrum som under några års tid hade existerat i mitt liv.
Nina M, Nina S och Sofia är fantastiskt duktiga handledare och deras entusiasm smittar. Vi utvecklade en mycket trevlig atmosfär i klassen och lärde känna varandra ganska väl, även om vi bara träffades några dagar varje månad. Jag kan inte nog rekommendera lärarassistentutbildningen på Munka folkhögskola. Jag hade ett väldigt fint år på skolan (även om jag egentligen inte spenderade så mycket tid där).
Nu har jag arbetat som lärarassistent på skolans mellanstadium i ungefär tre veckor. Intrycken blir många och utmaningarna är väldigt stora, men jag tycker att jag kan börja se hur mitt arbete faktiskt fyller en viktig funktion. Jag inser att jag aldrig kommer kunna få alla elever att tycka om mig (och det är lite jobbigt för en känslig person som jag), men jag vill ändå visa dem att jag alltid finns där om de behöver mig.
Torsten Gunnehill, Lärarassistent på Johannesskolan i Malmö