Naturliv med barn är en webbaserad distanskurs, med regelbundna träffar i naturen, med speciellt fokus på att lära oss om att vara ute i naturen tillsammans med barn. Under kursen kommer du lära dig de färdigheter du behöver för att vara med barn i naturen och komma nära det vilda i dig, i barnen och i naturen. Kursen är både en grundkurs och en fördjupning inom naturlivet, där du får öva på att leva i en grupp med flera generationer och olika bakgrunder – och få det att fungera som en hållbar och synkroniserad enhet tillsammans.
Du är varmt välkommen att vara med även om du inte har egna barn. Det är positivt för dynamiken i gruppen när vi är många vuxna i relation till antalet barn. Det är ett utmärkt tillfälle för dig som är intresserad av att få känna hur flocklivet fungerar när olika människor i olika åldrar möts och samskapar.
Mellan träffarna har du som deltagare olika hemuppgifter knutna till aktuellt delmoment, uppgifter som handlar om att integrera naturlivet i vardagen samt förberedelser inför och fortsatt övning efter träffarna.
Kursens fokus är gemenskap, naturkontakt och medvetenhet – vilket vävs in i alla delmoment i undervisningen. Kursen har fem delmoment med olika teman, som alla är kopplade till vad som sker i naturen under olika tider på året. Se nedan för mer info om de olika delmomenten.
Under året kommer du som deltagare också få möjlighet att ta ansvar i ledarrollen, för att öva på att kunna hålla i liknande naturlivsaktiviteter på egen hand. Kursen är en fördjupning i kunskap för dig som på något sätt arbetar med barn och vill arbeta mer utomhus.
Kursen kommer delvis att anpassas till och samskapas med de deltagare som blir antagna. Det är viktigt att du har möjlighet att närvara under alla träffarna, se datum för kursträffarna nedan. Träffarna kommer att vara i Sörmland.
Observera att det är kursdeltagarna själva som ansvarar för medföljande barns säkerhet och att barnet/barnen har olycksfallsförsäkring. Skolans försäkring gäller endast kursdeltagaren.
Studietakt
25%, deltid
Studietid 2025/2026
11 augusti 2025 – 18 juni 2026
Nivå
Gymnasial
Johan Örlander
Kursansvarig&lärare
Telefon: 0708397730
Email: johan.orlander@munkafolkhogskola.se
Louise Hellbom
lärare

Kursens syfte och mål
● Fördjupa kontakten med naturen och upplevelsen att du är en del av den.
● Lära dig färdigheter som gör att du kan uppleva samspelet i naturen i högre utsträckning.
● Utveckla dina pedagogiska förmågor med olika övningar, lekar och praktiska kunskaper.
● Att vara med i utvecklandet av en kultur/gemenskap som lever mer hållbart och närmare naturen.
● Att efter avslutad utbildning ha förståelse för hur du kan utöva och bygga vidare på kunskaperna på egen hand, samt leda/inspirera andra till en livsstil närmare naturen.
Kursbeskrivning
Under årets lopp kommer vi att lära oss att ta hand om grundläggande behov såsom skydd, eld, mat och kontakt. Vi kommer även att öva mycket på att lära oss om att tillvarata vild mat – både som en del i att väva in naturlivet i vår vardag och som en del av träffarna i skogen. Tanken är att vi sakta förvildas för att leva mer och mer ursprungligt. Som en del av det kommer vi även att lära oss om hur vi kan tillverka allt vi behöver från naturen. Detta är något som kommer att fortsätta kontinuerligt genom året, både på träffarna och med eget arbete hemmavid.
En stor vikt kommer under året att ligga på de tre temana medvetenhet, rörelse och kontakt. Vi kommer ha olika medvetenhetsövningar och lekar, för att bli så medvetna som behövs för att klara sig och frodas i naturen. Exempel på det är övning på spårning, jaktfärdigheter, att förutspå väder och att lära oss om naturens språk. Vi kommer att öva på naturlig rörelse och att röra oss som en synkroniserad flock. Och vi utforskar kontakten med oss själva, varandra och naturen – i form av tex att jorda oss, öva kommunikationsfärdigheter och söka vår roll i naturens samspel. Beroende på intresset i flocken kommer det även finnas utrymme för att utforska olika ceremonier och influenser från olika naturfolks kulturer.
Ett annat stort fokus kommer att vara på att bli en fungerande flock tillsammans – en gemenskap som fungerar så som krävs för att klara sig i det vilda. Vi övar på att bli en grupp som kan tillfredsställa sina behov och jobba effektivt tillsammans, som har den medvetenhet som behövs, som kan kommunicera med varandra på ett fungerande sätt och som kan finna trygghet och glädje med varandra. Vi kommer under året få testa på att vara i olika roller i gruppen och alla får öva på att vara i ledarrollen – så att du får öva på att leda grupper på egen hand, eller tillsammans med andra, något du kan ta med dig hem och dela vidare.
Vi kommer även att få olika grupputmaningar under året för att se hur vi tillsammans kan klara av dem och ta hand om våra grundläggande behov – ett utforskande av att leva mer likt hur andra varelser i naturen lever. Året kommer att avslutas med en sista prövning för gruppen – att tillsammans klara oss med minimalt med utrustning och det vi samlar/fångar själva en vecka i naturen. Hela årets resa är en förberedelse inför denna prövning samtidigt som alla träffar också är fristående i sig själva.
Under året kommer vi också ha olika naturvårdsteman och praktisera olika sätt att ge tillbaka till naturen.
Naturlivsåret är ett utforskande i vad det innebär att vara människa som en del av den vilda naturen samt ett utforskande av hur en sådan ursprunglig och hållbar gemenskap kan se ut.
Kursens delmoment
De fem äventyren
De fem delmomenten, som vi kallar för äventyren, är kopplade till tiden på året är en gradvis fördjupning där vi börjar med grunderna.
1. Grundäventyret – Vi börjar vår resa med att sätta våra intentioner för året och lära känna varandra. Vi lär oss grundläggande naturlivsfärdigheter som att sätta upp en tarp, laga mat över öppen eld, säker kniv- och yxhantering, bygga skydd, samla vilda växter, fiska med nät och paddla kanot.
2. Eld- & mörkeräventyret – Vi fortsätter resan med att lära oss om hur vi kan göra upp eld genom friktion, öva på att lyssna till naturens språk, öva på icke-verbal kommunikation, öva på att röra oss i mörker, lära oss om att läsa och förstå oss på vädret samt lära oss om och öva på att berätta berättelser.
3. Vinter- & drömäventyret – Nu under vintern lär vi oss om att leva ute i kylan och vara bekväma med det. Vi kollar på spår från olika djur i snön och lever oss in i djurens värld. Vi lär oss om att bygga skydd av naturmaterial, för att hålla oss varma och torra. Och vi spårar oss själva i vår inre natur genom att lyssna till våra drömmar och lära oss höra deras budskap. Och vi ger varandra namn baserat på de unika gåvor vi har.
4. Hantverksäventyret – På våren tar vi tillvara på vide/pil och gör korgar av det, samt tillverkar skedar av trä. Vi lär oss om fåglarnas språk nu när de sjunger som mest. Och vi lär oss om att höra och tala sanning när vi kommunicerar i cirkel.
5. Vildäventyret – Vi avslutar vår resa tillsammans med en vildvecka där vi får använda oss av allt det vi har lärt oss under året – i en sista utmaning och firande när vi blir en del av det vilda. Vi paddlar, fiskar, samlar växter och lär oss att tillvarata ett djurs alla delar. Här får vi en chans att leva som en flock och cirkel under en längre sammanhängande tid, i början på sommaren.
Om lärarna

Det här blir andra året som Johan och Louise leder Naturliv med barn tillsammans, efter att ha gjort det läsåret 2023/2024 första gången. De är ett balanserat team som kompletterar varandra väl och tycker att det här samskapandet är väldigt roligt – och de är taggade att vidareutveckla det de skapade tillsammans sist!
På träffarna kommer även assistenter vara med för att hjälpa till med praktiska saker och finnas som extra vuxna för barnens behov. Och vissa av onlinesamtalen mellan träffarna kommer att vara med olika gästföreläsare.
Johan om sig själv:
Johan brinner för att leva i gemenskap, som en del av naturens gemenskap. Han brinner för det grundläggande i att vara människa, att gå på djupet in i vårt ursprung. Bakom sig har Johan fem års utbildning på en vildmarksskola i USA, där han levt ute i det vilda i flera år och lärt sig Ojibwafolkets traditioner. Han har jobbat som vildmarksguide de senaste femton åren, varav de sex senaste åren främst genom folkhögskolekursen Naturliv, men även genom föreningarna Naturliv och Wild Moon Europe. Han ser naturen och alla de varelser som lever där som de främsta lärarna i hur vi kan återfå balansen och leva mer hållbart – genom medvetenhet, kontakt, lek och utmaning.
Johan har en massa erfarenhet av att leva ute med barn i det vilda. Han har en dotter, som nu är femton år, som växte upp ute i naturen i hög utsträckning i olika gemenskaper. När hans dotter var tre år levde de ute ett helt år i vildmarken i USA. Johan har anordnat många olika upplevelser för barn, ungdomar och familjer genom åren – främst sk familjevildveckor och månadslånga vildmånar för familjer. När hans dotter föddes startade han en grupp kallad Barn i skogen, som han och andra anordnade regelbunda utflykter genom under många år. Han har även hållit i många kortare utflykter för barn och ungdomar med olika skolor, föreningar och företag genom åren.
Louise om sig själv:
Louise älskar att bada, sitta, spåra, vandra, leva, bo och sova i naturen, gärna i en flock. Hon är utbildad hälsopedagog och socialantropolog. Med över 20 års erfarenhet av arbete med barn och unga har hon även utbildat pedagoger och yrkesverksamma i ledarskap, grupprocesser och pedagogik. Hennes passion för naturen grundades redan som barn, då långa turer i skog och mark gav både ro och liv till fantasin. Hennes pappa arbetade i skogen långt upp i norr och tog henne med ut på myrerna. Den livliga fantasin har hon behållit. Idag berättar hon sagor och skapar visualiseringar för vuxna och barn.
Genom åren har hon samlat erfarenheter från äventyr världen över. Naturen blev också en central del av hennes egen läkande resa efter en allvarlig sjukdom 2015. Genom dagliga skogsvandringar hittade hon ro och återhämtning. Idag leder hon kurser där deltagarna lär sig att leva närmare sitt hjärta och närmare naturen, med fokus på gemenskap och hållbarhet.
För henne är naturen en plats där vi kan minnas vår koppling till allt levande. Tillsammans med barn blir detta minne extra levande genom lek, fantasi och äventyr. Hon brinner för att skapa trygga gemenskaper ute i naturen, där barn och vuxna kan upptäcka världen och knyta starka band till både varandra och naturen.
Datum kursträffar 2025/2026
Första träffen är torsdag till söndag, träff 2-4 är fredag till söndag och avslutande veckan är fredag till torsdag.
1: 4-7 september 2025
2: 24-26 oktober 2025
3: 6-8 februari 2026
4: 10-12 april 2026
5: 12-18 juni 2026
Träffarna börjar kl 16 första dagen och avslutas kl 16 sista dagen. På minst två av träffarna kommer du att vara lägeruppsättare och börjar då kl 10 första dagen.
Kursintyg
Efter genomförd och avslutad utbildning får du som deltagare ett kursbevis där det framgår vilka kunskaper och kompetenser du fått under kursen.
Kostnad
All undervisning på folkhögskola är avgiftsfri men du som vuxen betalar en avgift för mat och utrustning på 5000kr för hela läsåret. Sen tillkommer en kostnad på 500kr per barn du tar med dig. Dessa summor är inte återbetalningsbara, vare sig du hoppar av kursen eller missar en träff, och betalas i sin helhet i samband med antagning. Resekostnader och kostnader för egen utrustning tillkommer.
Förkunskaper och urval
Du behöver inga tidigare förkunskaper för att kunna söka kursen. Vid fler sökande än platser kommer urval göras utifrån svar i ansökan samt intervju.
Ansökan
Ansökningsperioden för läsåret 2025/2026 är nu över, sista ansökningsdagen var 16 mars. Länkarna nedan är avvaktiverade tills det går att ansöka till nästa läsår. För att få info om när det går att ansöka till nästa läsår, fyll i den här intresseanmälan: https://forms.gle/r5Mu4wn8LKQREEQb9
Du behöver ansöka både i vårt eget formulär och på schoolsoft, se länkar nedan. Ansökan har alltså två steg. Anledningen till detta är att vi behöver få in ansökan i schoolsoft samtidigt som schoolsoft har begränsningar som gör att vi behöver ha ett extra formulär för att få de svar vi behöver och kunna sammanställa dem.
Ansökan ska vara inne senast den 16 mars 2025. Vi uppskattar tidiga ansökningar, så ansök gärna så snart du kan om du vet att du vill vara med på kursen nästa läsår.

Foton
Fotona på den här sidan är tagna av Johan Örlander, Louise Hellbom och Andris Fågelviskare på tidigare naturlivskursträffar eller på enskilda turer i naturen.