
”Seniorer är viktiga för folkbildningen –
och folkbildningen är viktig för seniorer”
Akademi 55+ riktar sig till dig som vill ge dig ut på nya okända stigar i livet, som strävar efter ett livslångt lärande och ett meningsfullt sammanhang med en berikande social gemenskap.
Ansökan inför läsåret 2025/26 är stängd. Vi öppnar ansökan igen 9 februari 2026 (inför läsåret 2026/27).
Obs! Vi har nya urvalskriterier (se nedan)
- Ett läsår (hösttermin och vårtermin)
- 2 dagar per vecka, från cirka 08:45 till 15:15
- Målgrupp: Alla 55+, som har tid och möjlighet att komma till Munka folkhögskola på dagtid
- Kostnader: Utbildningen är kostnadsfri, men du betalar en serviceavgift på 850:-/termin. I serviceavgiften ingår t.ex. försäkring, kaffe och gemensamma middagar vid terminsavslutningarna. Studiebesök och ev. arbetsmaterial bekostar du själv

Fri från yrkesrollen – Bildning och ett livslångt lärande
Att studera på Akademi 55+ handlar i grund och botten om en bildningsprocess; en fortsatt strävan efter en allt djupare insikt om dig själv, om andra människor, om det samhälle vi lever i och den natur som omger oss. Det finns inga fastställda kunskaper eller kunskapsmål som ska uppnås, och kursen leder inte heller till någon konkret eller specifik ”utbildning”. Det handlar helt enkelt om bildning, inom ett brett spektrum av olika ämnen och frågeställningar, något som vi menar i sig har ett egenvärde.
Att det finns en direkt koppling mellan seniorers hälsa och aktiva lärande, mellan god hälsa och bildningsprocesser, är numera vetenskapligt belagt i en avhandling av Magnus Schoultz, filosofie doktor i pedagogik vid Örebro universitet (Seniorers lärande: Intrinsikala värden som hälsoresurs, 2023).
Schoultz har studerat seniorers deltagande i folkbildande kurser och sammanhang och sett en tydlig koppling till hälsa, livskvalitet och välbefinnande. Han menar att det egentligen inte handlar om att “hålla igång hjärnan” eller att “träna skelettet”, utan att det är något i helheten som verkar positivt för välbefinnandet. Bortsett från rent intellektuella värden i form av en ständigt pågående bildningsprocess och kunskapsutveckling finns även sociala (och existentiella) värden. Det finns ett stort värde i gemenskapen med andra, i känslan av sammanhang och i breddandet av sina perspektiv. Innehållet i de olika ämnena, och de gemensamma samtalen, ger upphov till insikter, reflektioner och funderingar kring olika aspekter av livet. Schoultz menar att alla dessa värden kan ses som ”hälsoresurser”.
Detta förutsätter att kursplanen i hög grad är öppen för lärandets möjligheter. Det finns därför medvetet mycket “luft” i kursplanen, rent innehållsmässigt, och därmed stora möjligheter till flexibilitet och variation beroende på deltagarnas önskemål och erfarenheter.

Hur ansöker jag?
Ansökan görs digitalt via denna hemsida (klicka på knappen här ovanför)
Du kan även ansöka genom att fylla i en ansökningsblankett. Du kan antingen skriva ut blanketten via knappen högst upp på denna sida eller hämta blanketten hos vår expedition på Munka folkhögskola. En ytterligare möjlighet är att ringa eller maila till expeditionen och be att få ansökningsblanketten hemskickad.
Om du vill beställa en ansökningsblankett kan du maila till exp@munkafolkhogskola.se. Om du har frågor om kursen ska du vända dig till kursansvarig: ingela.nilsson@munkafolkhogskola.se
Obs! Din ansökan måste vara inskickad i tid. Vi tar varken emot ansökningar som lämnas in före eller efter ansökningsperioden.

Hur görs urvalet bland de sökande?
Söktrycket till Akademi 55+är vanligtvis högt. Vi måste därför göra ett urval bland alla ansökningar. Urvalet görs utifrån nedanstående fyra urvalskriterier:
- Nya sökanden: Vi prioriterar personer som söker till Akademi 55+ för första gången. Tidigare kursdeltagare som inte har gått kursen de senaste fyra åren räknas som förstagångssökanden.
- Tidigare kursdeltagare: Om du tidigare har gått utbildningen har du möjlighet att återigen bli antagen i mån av plats. Din ansökan rangordnas då utifrån hur många år som förflutit sedan du senast deltog i kursen. Om du t.ex. senast gick kursen för tre år sedan (oavsett hur många gånger du tidigare har deltagit i kursen), har du företräde framför någon som gick kursen för två år sedan.
- Lottning i förekommande fall: Om en situation uppstår där vi t.ex. har fler förstagångssökanden (eller fler sökanden i ”andrahandsgruppen”) än antal kvarvarande platser kommer lottning att avgöra vilka som får platserna.
- Jämn könsfördelning: Vid urvalet strävar vi slutligen också efter en jämn könsfördelning.

Kursupplägg och kursinnehåll
De senaste åren har vi haft två stora klasser, A-klassen och B-klassen, med 20-25 deltagare per klass.
Undervisningen är förlagd till två heldagar per vecka och klass; den ena terminen har du undervisning på måndagar och onsdagar, och den andra terminen har du undervisning på tisdagar och torsdagar. Vi byter då även en del ämnen mellan klasserna.
Kursinnehållet:
En grundläggande ledstjärna för all folkbildningsverksamhet är ”Mötet”/”Samtalet” och ”Deltagarinflytandet”. Som tidigare framgått finns stora möjligheter för deltagarna att påverka kursinnehållet utifrån önskemål och livserfarenheter. Det finns emellertid ett antal ämnen och ämnesrubriker som återkommer från år till år:
- Samhällskunskap och historia (ev religion/livsfrågor)
- Natur- och miljökunskap
- Natur & Hälsa
- Fysisk aktivitet/Friskvård
- Konst
- Gästföreläsningar
Ämnen som Historia, religionskunskap och samhällskunskap behandlar på olika sätt såväl demokratifrågor som historiska perspektiv och kulturfrågor. Miljö- och naturkunskap bidrar till att belysa och utrusta deltagarna för att möta vår tids stora och aktuella frågor. Ämnet innehåller även lärorika exkursioner i närområdet under tidig höst och sen vår. Natur & Hälsa ger insikter i och möjligheter för deltagaren att påverka sin egen livssituation och livskvalitet. En del av denna undervisning sker ute i naturen, och en grundläggande fråga behandlar varför vi mår så bra av att vara ute i naturen. Ämnet Konst (varierat innehåll) ger en inblick i såväl det egna kulturella skapandet som i det större konst- och kulturlivet.
Samtliga ämnen bidrar på olika sätt, i olika grad och med hjälp av olika arbetsformer till att förverkliga utbildningens målsättningar. Utöver detta finns även stora möjligheter för deltagarna att – tillsammans med respektive lärare – önska och anordna såväl gästföreläsningar som externa studiebesök och gemensamma utflykter.
Obs! Det går inte att välja bort enstaka ämnen.