Naturliv helger är en webbaserad distanskurs på halvtid där vi lär oss leva av och med naturen. Kursen är en introduktion till och grundkurs inom naturlivet, där du får testa på många olika aspekter av ett liv i naturen. Under de sex helgträffarna under året lär vi oss allt det vi behöver kunna inför den avslutande vildveckan, som är en sista prövning och firande av året tillsammans. Mellan träffarna har du som deltagare olika hemuppgifter knutna till aktuellt delmoment, uppgifter som handlar om att integrera naturlivet i vardagen samt förberedelser inför och fortsatt övning efter träffarna.
Kursens fokus är på gemenskap, naturkontakt och överlevnadskunskaper – vilket vävs in i alla delmoment i undervisningen. Kursen har sju delmoment med olika teman, vilka är kopplade till årstiderna och bygger från grunden upp – vi börjar med grunderna och fördjupar oss i naturlivet under årets lopp. Se nedan för mer info om de olika delmomenten. Under den sista vildveckan kommer du som vill kunna ha ett solodygn där du får chansen att klara dig själv med de kunskaper du lärt dig under året. Under kursen får du pröva på hur det kan vara att leva i en flock, likt hur vi levt sedan urminnes tider.
Under året kommer du som deltagare också få möjlighet att ta ansvar i ledarrollen, för att öva på att kunna hålla i naturlivsaktiviteter på egen hand.
Kursen kommer delvis anpassas till och samskapas med de deltagare som blir antagna. Detaljer kring vad kursen och träffarna kommer att innehålla kommer delvis att skapas efterhand och anpassas efter gruppens behov och önskemål.
Det är viktigt att du har möjlighet att närvara under alla träffarna, se datum för dem nedan. Träffarna kommer främst att vara i Sörmland, men några träffar kommer att vara i andra områden.
Studietakt
50%, deltid (Utbildningen är CSN-berättigad)
Studietid 2024/2025
12 augusti 2024 – 19 juni 2025
Nivå
Gymnasial
Johan Örlander
Kursansvarig&lärare
0708397730 johan.orlander@munkafolkhogskola.se
Jana Eriksson
lärare
Maxim Vlasov
lärare
Kursens syfte och mål
● Fördjupa kontakten med naturen och upplevelsen att du är en del av den.
● Lära dig praktiska kunskaper som gör att du kan leva i och med naturen i högre utsträckning.
● Utveckla dina pedagogiska förmågor med olika övningar, lekar och praktiska kunskaper.
● Att vara med i utvecklandet av en kultur/gemenskap som lever mer hållbart och närmare naturen.
● Att efter avslutad utbildning ha förståelse för hur du kan utöva och bygga vidare på kunskaperna på egen hand, samt leda/inspirera andra till en livsstil närmare naturen.
Kursbeskrivning
Under årets lopp kommer vi att lära oss att ta hand om grundläggande behov såsom skydd, eld, mat och kontakt. Vi kommer även att öva mycket på att lära oss om att jaga/samla/fånga och tillvarata vild mat – både som en del i att väva in naturlivet i vår vardag och som en del av träffarna i skogen. Tanken är att vi sakta förvildas för att leva mer och mer ursprungligt. Som en del av det kommer vi även att lära oss om hur vi kan tillverka allt vi behöver från naturen – såsom skydd, olika behållare och annan utrustning. Detta är något som kommer att fortsätta kontinuerligt genom året, både på träffarna och med eget arbete hemmavid.
En stor vikt kommer under året att ligga på de tre temana medvetenhet, rörelse och kontakt. Vi kommer ha olika medvetenhetsövningar och lekar, för att bli så medvetna som behövs för att klara sig och frodas i naturen. Exempel på det är övning på spårning, jaktfärdigheter, navigering, att förutspå väder och att lära oss om naturens språk. Vi kommer att öva på naturlig rörelse och att röra oss som en synkroniserad flock. Och vi utforskar kontakten med oss själva, varandra och naturen – i form av tex att jorda oss, öva kommunikationsfärdigheter och söka vår roll i naturens samspel. Beroende på intresset i flocken kommer det även finnas utrymme för att utforska olika ceremonier och influenser från olika naturfolks kulturer.
Ett annat stort fokus kommer att vara på att bli en fungerande flock tillsammans – en gemenskap som fungerar så som krävs för att klara sig i det vilda. Vi övar på att bli en grupp som kan tillfredsställa sina behov och jobba effektivt tillsammans, som har den medvetenhet som behövs, som kan kommunicera med varandra på ett fungerande sätt och som kan finna trygghet och glädje med varandra. Vi kommer under året få testa på att vara i olika roller i gruppen och alla får öva på att vara i ledarrollen – så att du får öva på att leda grupper på egen hand, eller tillsammans med andra, något du kan ta med dig hem och dela vidare.
Vi kommer även att få olika grupputmaningar under året för att se hur vi tillsammans kan klara av dem och ta hand om våra grundläggande behov – ett utforskande av att leva mer likt hur andra varelser i naturen lever. Året kommer att avslutas med en sista prövning för gruppen – att tillsammans klara oss med minimalt med utrustning och det vi samlar/fångar själva en vecka i naturen. Hela årets resa är en förberedelse inför denna prövning samtidigt som alla träffar också är fristående i sig själva.
Under året kommer vi också ha olika naturvårdsteman och praktisera olika sätt att ge tillbaka till naturen.
Naturlivsåret är ett utforskande i vad det innebär att vara människa som en del av den vilda naturen samt ett utforskande av hur en sådan ursprunglig och hållbar gemenskap kan se ut.
Kursens delmoment
De sju riktningarna
1. Neråt – Kontakt med jorden: Intention för året, lära känna varandra, grundläggande färdigheter såsom att sätta upp en tarp, knopar, laga mat över öppen eld, säker kniv- och yxhantering. Samt spana på djur, tillverka en skål i trä och insamling av vilda växter till mat mm.
2. Väster – Kontakt med hösten: Skrapa och torka renskinnsfäll, bygga skydd av naturmaterial, tillverka snöre av naturfibrer, fiske med nät, naturens språk och icke-verbal kommunikation.
3. Uppåt – Kontakt med himlen: Elduppgörning med friktion, naturlig navigering och orientering, förutspå väder, konsten att berätta berättelser och leva i mörker.
4. Norr – Kontakt med vintern: Spårning, fiske under isen, vägledning från drömmar, lära oss om djurguider, slappna av i kyla och ge varandra naturlivsnamn.
5. Inåt – Kontakt inåt: Flå, passa och stycka ett större djur, tillvarata djurdelar för tillverkning av tex verktyg och instrument, konflikthantering med hjälp av talcirkel och primitiv matlagning utan kastruller.
6. Öster – Kontakt med våren: Paddla kajak & kanot, tillverka korgar, fiske med kastspö & mete, svetthydda och lära oss om fåglars språk.
7. Söder – Kontakt med sommaren: Leva på vild mat med minimalt med utrustning, fasta, arketyper, solodygn/utesittning, fira och avsluta året tillsammans.
Om lärarna
Anna Salomonsson, deltagare 23/24:
Jag tycker väldigt mycket om ditt ledarskap, Johan, av flera anledningar! Det känns som att du har övergripande koll och tänker på allt, vilket skapar en otrolig trygghet. Jag uppfattar att du är en typ av ledare som håller sig i bakgrunden mestadels och låter flocken komma samman och ta ansvar gemensamt. Samtidigt kliver du fram om/när det behövs och är observant på hur alla mår och vad var och en har för behov. Du bjuder in till samskapande. Du besitter så mycket kunskap om så mycket, och är samtidigt väldigt ödmjuk och prestigelös och har inga problem att tala om när det är saker du inte vet. När du får frågor öppnar du ofta upp frågan i flocken för att alla ska få en chans att dela med sig av kunskap och erfarenhet. Förutom kunskap så känns det som du har en väldig visdom. Både du och de andra lärarna har ett beundransvärt tålamod och får mig aldrig att känna att en fråga är dum.
Jana är bara så cool 🙂 Förutom att hon är en grym fotograf är hon tryggheten när man är i matlaget, hon har så sjukt mycket kunskap om allt från knopar till träd och spindlar och det känns om hon har koll på och kan hjälpa med alla uppgifter vi haft hittills!
Maxim känns som lugnet själv, så tålmodig, otrolig hjälpsam och det känns som att han sitter på en skatt med kunskap 🙂 Kommer alltid med så bra och intressanta tips och har nya infallsvinklar på saker och ting.
Diana Arambasic, deltagare 23/24:
Det som känts mycket bra är ditt Johan trygga, raka, ärliga, lugna, mjuka och glada ledarskap! Som också omhuldar hela helgen. Underbart!
All kunskap som ni alla tre har. Samt att kombinationen tillsammans med Jana och Maxim blir att ni kompletterar varandra.
Skönt att ha Jana med som lättar upp med hennes “”easy going”” ärliga och humoristiska style. Jana är säker och en mycket viktig och trygg backup vid matlagningen! Fantastiska foton!
Maxims mer noggranna sida kompletterar Jana med att bla påminna om fästingkoll, handhygien mm. Han har en trygg autentisk utstrålning/varande, är uppmärksam och koll på gruppen. Maxim är mycket pedagogisk och hjälpsam, vilket är en stor tillgång.
Johan om sig själv:
Johan brinner för att leva i gemenskap, som en del av naturens gemenskap. Han brinner för det grundläggande i att vara människa, att gå på djupet in i vårt ursprung. Bakom sig har Johan fem års utbildning på en vildmarksskola i USA, där han lärt sig Ojibwafolkets traditioner, och har jobbat som vildmarksguide de senaste femton åren – varav de fem senaste åren främst genom folkhögskolekursen Naturliv. Han ser naturen och alla de varelser som lever där som de främsta lärarna i hur vi kan återfå balansen och leva mer hållbart – genom medvetenhet, kontakt, lek och utmaning.
Jana om sig själv:
Jana vill inspirera till en uppmärksam och vaken blick på naturen. Utomhus är alltid fullt av upptäckter och äventyr. Och det blir roligare att uppleva tillsammans. Hon gillar biologisk mångfald, svampar, växter, bad och fåglar. Hon är utbildad fjäll och vildmarksguide. Hon har varit med som deltagare eller assistent på Naturlivskurser de senaste 7 åren. Utanför Naturliv jobbar Jana som fotograf, formgivare och friluftsguide.
Maxim om sig själv:
Fascination för naturen, ursprungliga kunskaper och traditionellt friluftsliv är några ledtrådar inom Maxims akademiska forskning och praktiska arbete som nybliven guide. Maxim har själv gått Naturliv i 2 år, både helger och veckor, och har arbetat som assisterande lärare på kursen det senaste året. Han är också friluftsledare för barn inom Friluftsfrämjandets lokala gren i Umeå. Utöver det har han flera utbildningar i bland annat kajakpaddling och första hjälpen (Wilderness First Aid), och en mångårig erfarenhet av fjällvandring och friluftsliv.
Utöver Johan, Jana och Maxim är även andra gästlärare och assistenter med – på träffarna och på onlinesamtal.
Datum kursträffar 2024/2025
De sex första träffarna är torsdag till söndag och den sista vildveckan är söndag till lördag.
1: 5-8 september 2024
2: 3-6 oktober 2024
3: 7-10 november 2024
4: 23-26 januari 2025
5: 13-16 mars 2025
6: 1-4 maj 2025
7: 8-14 juni 2025
Träffarna börjar kl 16 första dagen och avslutas kl 16 sista dagen. På minst två av träffarna kommer du att vara lägeruppsättare och börjar då kl 10 första dagen.
Kursintyg
Efter genomförd och avslutad utbildning får du som deltagare ett kursbevis där det framgår vilka kunskaper och kompetenser du fått under kursen.
Kostnad
All undervisning på folkhögskola är avgiftsfri men du betalar en avgift för mat och utrustning på 8000kr för hela läsåret. Denna summa är inte återbetalningsbar, vare sig du hoppar av kursen eller missar en träff, och betalas i sin helhet i samband med antagning. Resekostnader och kostnader för egen utrustning tillkommer.
Förkunskaper och urval
Du behöver inga tidigare förkunskaper för att kunna söka kursen. Vid fler sökande än platser kommer urval göras utifrån svar i ansökan och intervju.
Ansökan
Du behöver ansöka både i vårt eget formulär och på schoolsoft, se länkar nedan. Ansökan har alltså två steg. Anledningen till detta är att vi behöver få in ansökan i schoolsoft samtidigt som schoolsoft har begränsningar som gör att vi behöver ha ett extra formulär för att få de svar vi behöver och kunna sammanställa dem.
Ansökan ska vara inne senast den 17 mars 2024. Vi uppskattar tidiga ansökningar, så ansök gärna så snart du kan om du vet att du vill vara med på kursen nästa läsår.
Foton
Fotona på den här sidan är tagna på tidigare kursträffar av Jana Eriksson, Johan Örlander, Saly Vestman, Stephane Blandeau och Kiljan Eckerman.